Ok. Ingen bruger bloggen, så jeg må hellere lægge ud. Meningen er jo at man kan komme her med tvivlssager og frustrationer, spørgsmål og sparring.
Nu tager jeg den så. Om ikke andet så for at se om jeg har det store netværk af intelligente medstuderende og medvurderende, jeg regnede med.
Og her kommer I (forhåbentlig) ind i bloggen.
Sparring
Jeg har visse krav til mit speciale.
1) Jeg vil ikke skrive et speciale om ingen læser (i "ingen" medregner jeg 'alle-dem-som-skriver-opgave-om-det-samme-emne-og-ellers-ALDRIG-kunne-drømme-om-at-læse-det).
2) Jeg vil heller ikke skrive et speciale hvor jeg graver mig dybere og dybere ned i en eller anden teoretisk diskussion, eller et lille hjørne af et eller andet fænomen. (Al ære og respekt for dem, der gerne vil det. Det er helt klart også vigtigt - sådan bliver vi et rigere samfund, og en gang i mellem fører det jo til helt store sager)
3) Jeg vil hellere skrive mig ud i virkeligheden. Min plan er at mit speciale skal være opstarten på mit firma, Sprogzonen. Med mit speciale i hånden vil jeg gå ud til verden og sige: "Se, hvad jeg kan! Skal jeg ikke gøre det for jer også?".
4) Det må ikke være alt for kedeligt, for så falder jeg simpelthen i søvn (det er ikke for sjov, jeg FALDER i søvn. Og jeg kan ikke engang skyde skylden på de to aber der vækker mig tidligt hver morgen - og i øvrigt også gerne en 5-10 gange i løbet af natten for den mindstes vedkommende fordi hans små fingre partout skal ind i mit øre, min næse eller mund når vi sover sammen fra kl ca 3 hver nat - fordi jeg faldt også i søvn før jeg fik børn. Jeg er lavet til at hugge brænde og lave cykler, ikke læse)
Til gengæld behøver det ikke være super spændende. Jeg har ikke noget imod et mere rugbrødsagtigt speciale, og det må også gerne være lidt kedeligt.
Ok, til læsere der ikke er faldet fra (eller i søvn): jeg har to gode idéer. Tekstforbedring og Samtaler i Skuespil. Den første tror jeg på, den anden ikke.
Tekstforbedring
Jeg har lært en masse om hvordan man skriver godt. Korrekt, konkret, klart og kreativt. Levende og legende. Og i en verden fuld af dumme grimme tekster (bl.a. dem fra SKAT og atp) må der da være mulighed for at skrive speciale om det.
Hvis nogen falder over et firma der gider samarbejde, så skriv det gerne her i kommentarfeltet.
Jeg har et par enkelte konkrete idéer.
1) Århus Kommune har lavet noget der hedder borgerservice http://www.aarhuskommune.dk/portal/borger. Her har man samlet alle relevante links for alle slags borgere samme sted. Og det er smart og brugervenligt. Man har bare glemt at alle teksterne er skrevet på offentligsk. Og man har lagt en del tekster helt forkerte steder, eller skrevet dem forkert (se fx under Flygtning- Indvandrer. Og klik på Arbejde. Det burde være info til fx en indvandrer der gerne vil i arbejde, men det er primært en masse rygdækninger og forsikringer om at Århus Kommune i hvert fald gør det godt.) Denne side kunne godt tekstforbedres, og en masse mennesker ville få glæde af det. (Men hvad skulle jeg bagefter? Gå til Odder Kommune? ... og hva så bagefter? Det der lidt tager modet fra mig, er at jeg har læst en fremragende tekst fra 1972 som siger stort set ALT det samme jeg ville sige. Dvs at i 35 år har sprogfolk fortalt det offentlige at offentligsk er uforståeligt for folk der primært taler dansk. Og lige lidt hjælper det.)
2) Jeg er ved at hjælpe et nystartet firma med at skrive deres forretningsplan. En forretningsplan er en tekst man fx viser til banken og investorer, og efter de har læst den, siger de: "Ok. Tag alle mine penge. Jeg tror jer." Hvis den er god og overbevisende. Men hey, "god" og "overbevisende" - det er jo lige mit felt. Lingvistik møder retorik. Min interesse møder mine evner møder fremtiden.
Jeg tror faktisk det er en god idé. Det kunne i hvert fald være spændende at arbejde med alle mulige forskellige iværksættere og hjælpe dem til at få en herregod forretningsplan.
Hvad tror I?
PS
Samtaler i Skuespil
skriver jeg om en anden gang, hvis I fx alle disser Tekstforbedrings-idéen.
torsdag den 22. november 2007
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
4 kommentarer:
Hej Søren
Jeg har en kommentar til dit sparringsspørgsmål. Godt nok sidder jeg lige ved siden af dig, men hvis man hele tiden tænker sådan, så ender det jo netop med at det ser ud som om ingen læser bloggen. Så her er mine ti cent:
Jeg tror, at rigtig mange vil synes, at 'Samtaler i Skuespil' lyder umiddelbart inciterende, simpelthen fordi det refererer til 'det kreativt-musiske', og i friskolen eller hvor vi nu gik lærte vi (om ikke andet), at den slags var det sjove og lystdrevne element i livet. Men når du selv vælger at fortælle om noget andet først og stuve skuespillet lidt af vejen tror jeg (igen en lektie fra friskolen) at der sikkert er en grund til det - at et eller andet trækker i den anden retning, måske også noget mere end at du 'ikke tror på det'. Og at det kan være værd at bide mærke i. "Lyt til din mave", som det hed hjemme hos os.
Derudover synes jeg, at Borgerservice lyder som et af de mere spændende af de rugbrøds-agtige jobs, du kommer til at skabe til dig selv, hvis ikke dit lidt mere innovative speciale om forretningsplaner kaster endnu sjovere opgaver af sig lige med det samme. Og så synes jeg selvfølgelig at jo større kontrasten er, jo mere spændende ville det blive at læse: 'Forretningsplaner' *kunne* lyde lidt blodfattigt, 'sprogforbedring' *kunne* blive lidt formelt, men det hele ville blive peppet gevaldigt op af at dem der skulle bruge en forretningsplan f.eks. solgte eller arrangerede noget der havde et hint af galskab eller politik (hvis der er forskel på de to ting efterhånden - det afhænger nok af hvor langt ud på fløjene man kigger). Eller kunst. Eller noget.
Yes. Det var mit bud. Og samtidig et illustreret bidrag til debatten om gode overspringshandlinger: At snakke med nogen andre om deres speciale..
Jamen klart, Sara.
Samtaler i Skuespil ER et et spændende emne at arbejde med. Min idé er kort fortalt, at jeg ofte undrer mig over hvorfor samtaler i skuespil så ofte overhovedet ikke fungerer. Alle danske tv-serier, krønikken, Anna Pil, Rejseholdet, you-name-it har simpelthen så utroværdige universer, og jeg tror langt hen ad vejen at det er fordi *sådan taler man ikke sammen* i den virkelige verden! Jeg tænker på alt for få afbrydelser, omstarter, fejl, minimalresponser, og alt for mange lange taleture. Sådan er virkeligheden bare ikke, og det gad jeg godt vise.
Eneste problem er bare at jeg ikke umiddelbart kan se en månedsløn bagefter specialet. Det er meget nemmere med Tekstforbedring.
Hvis jeg nu kunne starte et samarbejde med Center for Entrepeneurship (eller hvordan det lige staves, og hvad f**** betyder det egentlig?!), eller andre der hjælper iværksættere, på baggrund af mit speciale, hvor jeg videnskabeligt har undersøgt de retoriske aspekter af 'Forretningsplanen', ville det da næsten sikkert blive en bragende succes. Og det ville være sjovt og givende arbejde at hjælpe folk med at komme i gang.
Så jo, jeg har umiddelbart mest lyst til sidstnævnte. Ikke fordi jeg ikke tror på førstnævnte som speciale, men fordi jeg nemmere kan se en fremtid i forlængelse af sidstnævnte.
Måske ville førstnævnte være et sjovere og mere videnskabeligt udfordrende speciale. Men nu har jeg levet hele mit liv efter devisen 'Hvad har jeg lyst til lige nu?', og det ville jeg egentlig gerne gøre lang tid endnu, men for én gang skyld gad jeg også bare godt forsøge at gå ud fra 'Hvad har lyst til i fremtiden?' - Tanken ligger mig meget fjern, men jeg prøver.
Noget helt andet, Sara, er to spørgsmål der melder sig, nu du selv kalder dit indlæg en overspringshandling: Hvad springer du over? Og hvorfor springer du det over?
Min blog er jo din blog, så hvis du har noget at sige, er du velkommen.
KH Søren
Hej,
Nu er det godt nok ikke specialet, jeg springer over - det er afleveret! - men jeg skal skrive jobansøgninger.
Jeg tror det er godt at gå efter mave- og pengesæksfornemmelsen (sprogforbedr lige den, tak), og jeg tror også, du har ret i, at det umiddelbart er lettest at "omsætte" tekstforbedring fremfor skuespilsdialogforbedringsideen. Men er det nødvendigt at skille de to ad? Kunne specialet ikke handle mere generelt om selve tekstforbedringsprocessen med udgangspunkt i konkrete opgaver, der ommfatter både den nystartede virksomhed, politikeren, en dialog til et skuespil etc.? Eller bliver det for omfangsrigt. I øvrigt er det godt set, det der med urealistiske dialoger i tv-serier etc.
Ide til tekstforberingsideen: Lav en knap, du kan sælge/give til dine kunder. En knap, der installeres i deres tekstbehandlingsprogram, som de kan klikke på, når de har skrevet en tekst, der skal tekstforbedres. Ved et klik sendes teksten til sprogzonen, som forbedrer den og sender den tilbage. Kodeordet er, at det skal være nemt og bekvemt at få sin tekst forbedret.
Nå, det var vist en solid overspringning. Må hellere få skrevet et par ansøgninger, ellers bliver a-kassen sur. De kunne iøvrigt godt bruge en gang tekstforbedring rundt omkring på deres hjemmeside. Og det kunne alle de mange kurser i at skrive jobansøgninger sikkert også.
PS - Hvis du sidder og falder i søvn over specialet i dag, er det vist ikke Hjaltes skyld, men jeres underbos højrøstede musiksmag. Undskyld.
Hej Lars
Den dér knap, du taler om, dét lyder slet ikke så tosset. Måske er det faktisk 'den gode ide'!
Tekstforbedring af alt a-kasse-halløj er en lige så god ide. Jamen, ærlig talt, er det ikke utroligt? Men som jeg vist har skrevet før på denne blog, tror jeg efterhånden ikke på at arbejde med det offentlige (hmm... er a-kassen ikke offentlig?), man kan ikke ændre noget som helst, for det er en hel kultur der skal ændres.
Så skulle vi gå sammen om det, lave en slags guerillahær? Vi skal bruge tekstforbedrere, ambasadører,...Hvor mange er med?
Søren
Send en kommentar