fredag den 15. februar 2008

Nå, sådan et speciale skriver tilsyneladende ikke sig selv.

Nå, sådan et speciale skriver tilsyneladende ikke sig selv.

Det vil med andre ord sige at jeg nok må gøre det. Nu har jeg jo ikke været specielt meget på denne blog i den sidste tid, og faktisk har jeg heller ikke arbejdet så meget på specialet - eller det har jeg forhåbentlig, det er bare ikke helt sikkert endnu. Jeg har nemlig haft travlt med et vaskeægte job. Et af den slags man får løn for, igennem Sprogzonen. Jeg nævnte det også tidligere her - det handler om at forbedre en forretningsplan. Og det har faktisk været (næsten) lige så spændende som jeg regnede med. I hvert fald er jeg af den klare overbevisning at mit arbejde virkelig har hjulpet min klient (fedt ord, ikke?) tættere på at få en investor. Og det har vist mig at her er noget som jeg er rigtig god til.

Så det er jo dejligt, og det passer også fint med at jeg er i den absolut sidste fase af jobbet så jeg igen(?) kan arbejde på specialet.

Specialet. Jamen, det er slet ikke så tungt, som det lyder. Med lidt held kan jeg endda bruge det arbejde jeg har lagt i forretningsplansforbedringen, som et afsnit i mit speciale. Og jeg har endda været så fremsynet at jeg har taget noter gennem stort set hele processen - hvilke overvejelser jeg har gjort mig, hvorfor én formulering er bedre end en anden, hvordan opbygningen af forretningsplanen burde være, osv. Så et ret dybdegående analyseafsnit som en del af specialet tror jeg nok, ret nemt kunne blive godt.

Et lidt pudsigt problem jeg har mødt i forbindelse med at så rent faktisk finde flere forretningsplaner til analyse, er at folk er mere interesseret i mit arbejde.

"Nå, du vil analysere forretningsplaner? - og så finde ud af hvad der er det bedste, for derefter at kunne ændre min til det optimale, så jeg får det maksimale udbytte af investors kapital og dermed kan placere mig absolut forrest i mit felt og dernæst tjene KASSEN uden at røre en finger?!??"

"Øh.. ja. Nok. Må jeg så låne din forretningsplan? Selvfølgelig under al mulig anonymitet, uden nøgletal, osv."

"Naaaaaaaarh, det er jo nok ikke så godt fordi .... og bla ...det gør vi jo ikke så meget i ... am, det' å' fådi..."

"Okay, vi må lige tales ved til juli, jeg vil rigtig gerne hjælpe dig, men nu her skal jeg så lige først have fat i en forretningsplan"

Jamen jeg forstår det jo bare ikke. Okay, du har gjort en god opfindelse, det er virkelig flot. Du har tænkt det hele igennem, allerede talt med mulige producenter måske. Måske endda haft indledende samtaler med potentielle investorer og allerede overvundet de første ti store hurdles. Så hvad præcis er det, du er bange for? At nogen hugger din idé velsagtens, og så bagefter gør det du tog to år om, på en måned og dermed overhaler dig indenom, og inden du får set dig om, står der en falsk kopi af din opfindelse på hylden i føtex. Jeg tror det simpelthen ikke.

Men okay. Paranoidt, men okay. Næste plan er selvfølgelig at finde forretningsplaner der er ti år gamle. For dér kan vel umuligt noget hugges fra, jeg mener, hvis noget stadig skulle være en knaldfed idé, var det nok allerede realiseret, ikke?

"Naaaaaaaarh .... men det' å' fådi..."

Kom nu. Hvis man vil have noget undersøgt, må man komme med noget data til undersøgeren. Ellers kommer man altså ikke særlig vidt.

SÅ, VENNER! Hvis nogen har en fætter eller lignende der startede en virksomhed op for 7 år siden, og i øvrigt fik hjælp fra en bank eller en investor, så spørg lige fra mig, om jeg må kigge i hans forretningsplan.

Kom nu.

KH
Søren

Ingen kommentarer: